Udvikling af talesyntese

Kære læser.

Jeg håber du har nydt din sommer. Min gik med god tid til familie og venner, samt et smut til Canada på den årlige SSSR (Society of Scientific Studies in Reading) konference. Jeg præsenterede en poster (=plakat) om designet af den syntetiske stemme, som jeg har brugt til at give feedback til eleverne på deres børnestavningsforsøg. Posteren kan du se ved at følge linket herunder:

poster

Posterens budskab: Dansk er en dyb ortografi, talesynteser er udviklet til at læse sammenhængende tekst naturligt. Vi kan derfor ikke vide, hvordan en talesyntese vil læse en ikke konventionel bogstavrækkefølge som fx ælsgo for ordet elsker. Vi kan heller ikke vide, om syntesen undervejs i skriveprocessen tildeler forskellige lyde til det selv samme bogstav.  I mit forskningsprojekt vil jeg gerne have, at syntesen understøtter tilegnelsen af sammenhængen mellem bogstaver og deres standardlyde. Derfor vil jeg have syntesen til at læse op ved konsekvent at tildele den samme lyd til det samme bogstav. Resultat – jeg måtte få hjælp til at udvikle min egen syntese. Peter Juel Henrichsen lektor ved CBS, og Danmarks måske mest vidende mand om sprogteknologi, kom mig til hjælp, ved at tilpasse sin danske talesyntese til formålet. TAK

Med ønske om en dejlig sensommer til alle

Stine

Skriv en kommentar